Openingsuren & contact

Lancering nationaal e-loket 1722.be voor brandweerbijstand bij storm of wateroverlast

Burgers die tijdens of na een storm of onweer bijstand nodig hebben van de brandweer voor stormschade of wateroverlast, kunnen vanaf nu het e-loket www.1722.be gebruiken. Het zal de efficiƫntie v. d. dienstverlening verhogen, telefonische wachttijden vermijden en noodcentrales bij noodweer ontlasten

Bij noodweer krijgen de noodcentrales 112 erg veel oproepen. Om die noodcentrales te ontlasten, kunnen burgers sinds augustus 2017 op het nummer 1722 terecht voor bijstand van de brandweer bij stormschade of wateroverlast. Het nummer 1722 wordt geactiveerd bij een code geel, oranje of rood van het KMI en er dus onweer, felle neerslag of storm verwacht wordt. Tijdens piekmomenten kan dat nummer echter overbevraagd zijn, waardoor er een wachtrij kan ontstaan. Het e-loket www.1722.be biedt hiervoor een alternatief voor het hele land. Het blijft na de invoering van het e-loket ook nog mogelijk om tijdens noodweer naar 1722 te bellen.

Het e-loket wordt de meest efficiënte manier om hulp van de brandweer bij noodweer te krijgen voor niet-levensbedreigende situaties. Het loket handelt de aanvraag op dezelfde wijze af als een oproep naar het nummer 1722 maar dan digitaal. Elke aanvraag die via het nationaal loket wordt ingevuld, wordt verstuurd naar de juiste hulpverleningszone. Het e-loket werd sinds januari dit jaar uitgetest in samenwerking met alle brandweerzones van Oost-Vlaanderen.

Meer info op: www.1722.be en www.112.be.

Gepubliceerd op vrijdag 9 juli 2021 9.56 u.