Openingsuren & contact

Leeuwse handelaars evalueren campagne #Koop3440 Scan & Win

Op vrijdag 20 mei 2022 werden de Leeuwse handelaars in het nagelnieuwe verenigingslokaal Malbroek getrakteerd op een ontbijt om hen te bedanken voor hun medewerking aan de campagne #Koop3440 Scan & Win. Tegelijkertijd werden de belangrijkste resultaten besproken.

We kunnen spreken van een zéér geslaagde pilootcampagne om het lokaal kopen te promoten.

De campagne duurde 4 maanden (15 december tot 15 april):

  • 70 actieve deelnemende ondernemers
  • 4200 geldige scans
  • 788 unieke deelnemers = +/- 10% van de actieve bevolking van Zoutleeuw
  • 100 mensen wonnen een prijs (cadeaubonnen van de stad + prijzen handelaars)
  • 75% van de scans door vrouwen t.o.v. 25% door mannen

83% van de scanners kwam zelf uit Zoutleeuw, de rest (17%) vooral uit de buurgemeenten.
Het aantal deelnemers steeg de eerste maand om de volgende licht te dalen, hetgeen aangeeft dat er ook wat ‘scanmoeheid' optrad.
Toch geven de handelaars evenals de gebruikers aan dat de campagne gerust wat langer had mogen duren.

Bijna 80 % van de respondenten bij de handelaars was tevreden over de campagne. Zo vond een even groot percentage deze actie een heuse steun in de rug.
Maar liefst 90 % van de respondenten bij de deelnemers was tevreden tot zeer tevreden en 55% van hen vond dat deze actie hen had aangezet om meer lokaal te kopen.

Vele handelaars vonden het scannen voor een deel van het cliënteel niet eenvoudig (oudere mensen – ongeveer 150 van de 4200 scans werden zonder de app gedaan via een speciale QR code) en sommige handelaars vonden het niet evident was om telkens de mensen uit te leggen hoe je moest registreren en scannen (tijdsgebrek).

De rol van de handelaars om klanten aan te sporen om deel te nemen bleek groot. 47% van de deelnemers heeft kennis gemaakt met de campagne via de lokale handelaars. 27% heeft via facebook kennis gemaakt met de campagne.

De handelaars die aanwezig waren op de ontbijtsessie bleken bereid om zelf een deel te sponsoren om zo de prijzen nog aantrekkelijker te maken.
Liever geldprijzen dan eigen producten te verloten. Ze bleken ook gewonnen voor het concept van Kivalo (bv. Kortenaken) - https://www.kivalo.be/

Heel wat andere gemeenten hebben deze geslaagde campagne opgemerkt en zijn iets dergelijks van plan.

Het stadsbestuur is dus van plan deze campagne te herhalen … ditmaal van oktober tot maart (6 maanden).
Eind augustus starten we met het aangepaste concept en de communicatie.

In tussentijd organiseert onze toeristische dienst in de zomer de campagne Zoek#3440.

Wordt dus vervolgd !!!

Campagneteam #Koop3440

Gepubliceerd op dinsdag 24 mei 2022 11.51 u.